Een modelnaam is natuurlijk geen reden om een auto aan te schaffen of om deze juist te laten staan. Toch denk ik dat autofabrikanten best wel eens wat kritischer kunnen zijn en meer werk moeten maken van het geven van een aantrekkelijke naam aan hun modellen. Ik weet: het is niet gemakkelijk. Zeker niet als het gaat om een auto die wereldwijd geleverd moet worden. Toch vraag ik mij af: is het echt zo ontzettend moeilijke om wat creatiever te zijn (Audi, Mercedes-Benz, BMW) of om de plank niet mis te slaan (Kia Picanto, Dacia Duster). Ik pleit voor coolere modelnamen. Wat jij?
“Maak van de volgende Kia Picanto de Kia Streetboss, en noem een BMW X7 gewoon de BMW Colossus”
Een overzicht van recente modelnamen… hier word ik droevig van
De Honqqi E-HS9, Lexus RZ 450e, Nio ET7, Polestar 3, Toyota bZ4x, Volkswagen ID.6, Volvo EX90… gaaaaaaaaap. De lijst aan a-creatieve, generiek klinkende namen wordt langer en langer. En we werden van oudsher al niet bepaald vervend met namen als 3-Serie, C-Klasse en A4, om maar wat voorbeelden te noemen.
Sommigen doen een aardige poging
Renault Austral, Nissan Ariya, Volkswagen ID Buzz, Dacia Spring… dat zijn aardige pogingen. Hoewel er met meer creatieve namen zo nu en dan ook een dikke flop tussen zit. Zou je op basis van de naam een BYD Dolphin of Seagull kopen? Dan doet een ander Chinees merk, Ora, het misschien beter met de Funky Cat, hoewel zeer smaakgevoelig.
Deze merken doen het goed!
Het valt op dat het traditiegetrouw de luxe en sportieve merken zijn die het goed doen met modelnamen. Misschien heeft dat toch wel iets te maken met het segment waarin zij opereren, of de kopersgroep die wordt bediend. Maar goed, van namen als Lotus Eletre, Maserati Grecale, Lamborghini Huracan, Bentley Bentayga en Cupra Formentor gaat je bloed toch iets sneller kloppen dan van een naam als Tesla Model Y?
Daarom denk ik: maak van de volgende Kia Picanto de Kia Streetboss, en noem een BMW X7 gewoon de BMW Colossus. Beetje creativiteit mag toch wel?