5 auto’s die een moderne reincarnatie verdienen
Gelukkig zijn er autofabrikanten die nog steeds succes en waardeering oogsten met een model waarvan het oermodel een iconische status heeft bereikt. Denk aan de Ford Mustang of Porsche 911. In het verleden zijn er nog veel meer prachtige modellen geweest waarvan fabrikanten de productie eigenlijk nooit hadden moeten staken. Maar dat gebeurde wel: zij kregen geen opvolger. Dit zijn 5 auto’s die een moderne reincarnatie verdienen.
Audi Quattro
De Audi Quattro sloeg in als een bom. Zowel in de rallywereld als de productieversie. De komst van de Quattro markeerde de opmars van Audi’s befaamde, gelijknamige AWD systeem. Tot op de dag van vandaag nog steeds één van de beste systemen. Maar los daarvan: de rest van die Quattro is ook niet mis. Zéker niet. Met die heerlijke vijfcilinder. Destijds was het een beest, met 220 pk. Anno nu lachen wij om die waarden en dat alleen al is reden genoeg voor een moderne reincarnatie. Hoe zou een hedendaagse Audi Quattro zijn met die fenomenale vijfpitter uit de RS3 of TT RS? Om de TT niet te veel dwars te zitten, zou je de Quattro een treetje hoger moeten positioneren. Laat dat nu precies zijn wat Audi al in 2010 voorstelde in concept vorm. Echt eeuwig zonde dat deze reincarnatie er (nog) niet gekomen is. Wellicht binnen een paar jaar als EV?
Jaguar XJ220
Ken je ‘m nog? Jaguar’s supersportwagen uit begin jaren 90? Wát een geweldenaar. Jaguar verbaasde vriend en vijand. Want natuurlijk wisten we vanuit het verleden dat Jaguar fantastische racewagens kon bouwen. Alleen…. ze doen het zo weinig. De XK was – met uitzondering van de XKR-S – te zwaarlijvig. En F-Type vind ik persoonlijk adembenemend, maar hey… er is echt nog wel ruimte voor een model daarboven. Waarom dan een reincarnatie van de XJ220? Simpel: de basisingredienten van die wagen zijn perfect geschikt voor een supersportwagen anno nu. De JX220 had een lichtgewichtbody en geen zware V12 of zelfs V8 die voor de aandrijving zorgde, maar een V6 met dubbele turbo. Overigens was het wel de bedoeling dat de Jaguar XJ220 een V12 zou krijgen (de concept car en prototypes hadden deze), maar uiteindelijk werd het dus een veel lichtere V6, waarmee de Jag alsnog als de duivel ging (een top van 350 km/u was begin jaren 90 echt bizar). Om een lang verhaal kort te maken: wat dacht je van een hedendagse reincarnatie van de Jaguar XJ220 met V6 hybride aandrijflijn? Volgens mij zou Jaguar dit stiekem best willen. Met een beetje fantasie zie je in de Jaguar C-X75 Concept Car uit 2015 namelijk een moderne XJ220.
Bugatti Type 57 SC Atlantic
We hoeven er niet geheimzinnig over te doen: Bugatti verdient dikke knaken aan het bouwen van unieke exemplaren van hun modellen. Dan heb ik een tip: wat dacht je van een hedendaagse interpretatie van de Bugatti Type 57 SC Atlantic? Dit is de meest illustere Bugatti ooit en sowieso één van de meest felbegeerde en tot de verbeelding sprekende wagens uit de geschiedenis. Temeer omdat er maar enkele van werden gebouwd. Dus kom op Bugatti…. eentje nog? De Chiron is geweldig, maar er is vast wel een vermogende Bugatti-klant die een waanzinnige reincarnatie van de Type 57 SC Atlantic ernaast zou willen? Wat een imposante übercruiser zou dat zijn. Denk je eens in hoe zo’n model er nu uit zou kunnen zien….
Cadillac Eldorado
Ja, ik weet het, ik weet het…. Cadillac en Europa, dat is nu niet bepaald een succes. Maar kom op: de Eldorado is een echte legende. Ik zou deze zó graag nog eens terug willen zien. Dat zou pas echt Big American zijn: moet jij je voorstellen: een bijna 6 meter lange convertible met een uitzinnige styling en moddervette V8 onder de kap. The last of a dying breed . Dat zou toch fantastich zijn? Bovendien denk ik dat het zou kunnen leiden tot een prachtige wagen. Goed, het is niet helemaal dezelfde carrosserievorm of hetzelfde concept, maar met de Cadillac Elmiraj Concept liet het merk zien dat een moderne Eldorado echt wel mogelijk zou kunnen zijn.
Volvo P1800
Volvo doet niet vaak onverwachte dingen. Maar áls ze het doen, slaan ze wat mij betreft de spijker op de kop. Ik bedoel: Volvo staat natuurlijk bekend om degelijkheid en kwaliteit. Fraaie wagens, goede wagens, mooie wagens…. maar niet overdreven uitbundig. Soms maken ze een uitstapje en dat is naar mijn mening altijd geslaagd. De C30 was een vette ode aan de 480, de 850 R wat mij betreft een icoon en met de C70 liet Volvo zien dat het ook hele fraaie, sierlijke coupés en cabrio’s kan bouwen. Dat deed het in de jaren 60 ook al met de P1800. Tot op de dag van vandaag vind ik de Volvo P1800 adembenemend. Ik denk dat een moderne reïncarnatie absoluut zou kunnen werken. Volvo hoeft wat mij betreft niet te komen met een heftige concurrent voor een BMW Z4 of Audi TTRS. Kom nog maar eens met een elegante coupé a la de C70 en Mercedes-Benz CLK van weleer. Met moderne (elektrische) aandrijflijnen van nu en een prijs zo rond de 50k? Laat maar komen hoor! Met de Volvo P1800 Cyan concept gaf het Zweedse merk hopelijk al een voorproefje, al is-ie iets heftiger/sportiever dan dat ik mij een P1800 voorstel.