De autoblog van liefhebbers, voor liefhebbers

Autoblog 13-50

13-50 staat voor al het mooie aan auto’s en autorijden. Achtergrondverhalen, opinies, specials maar boven alles: gewoon lekker ouwehoeren over auto’s. Niet (altijd) het laatste nieuws als eerste, maar vooral mooie verhalen waar de autoliefhebber echt van kan genieten en aandacht voor onderwerpen en details waar de meeste autowebsites aan voorbij gaan. Wat ons bijzonder maakt? Het zijn autoblogs, columns, reviews en opiniestukken voor liefhebbers, door liefhebbers

Ik heb wel iets met four door coupés. Inmiddels hebben ook minder mondaine merken  zo’n carrosserievariant (of poging daartoe) in het modelaanbod, maar het begon vroeg dit millennium bij de exclusieve merken. En daar is er naar mijn mening iets fout gegaan voor één van die merken: Aston Martin. Want wie herinnert zich de Aston Martin Rapide nog?

Ik ben natuurlijk N=1. Ik heb dit nergens gepeild en er ook geen harde bewijzen voor, maar is de Aston Martin Rapide in zekere zin niet geflopt? Natuurlijk heb ik het dan niet over de verkoopaantallen. De kans dat je in ons land een Aston Martin Rapide tegenkomt, is misschien nog wel kleiner dan dat je een Rolls-Royce spot. Sterker nog: ik heb er slecht eentje in het wild gezien, maar dat was een promo model. Dus dat telt eigenlijk niet. Voor mij valt de Aston Martin Rapide in dezelfde categorie als een Koenigsegg of Pagani: je hoopt er eentje te zien, maar je weet eigenlijk al dat dit niet gaat gebeuren.

Van de Aston Martin Rapide zijn er in ons land tussen 2010 en 2020 slechts 29 verkocht, waarvan 11 in topjaar 2010. Dat is zelfs voor Aston Martin begrippen mager. De Porsche Panamera verkocht in diezelfde periode bijna 100x zoveel. Tuurlijk, hij is “goedkoper” dan de Aston, maar het plaatst één en ander wel in perspectief. Zelfs de Maserati Quattroporte, ook bepaalde geen koopje noch een geijkte keuze, wisselt veel eenvoudiger van eigenaar dan de Engelsman. Kortom: de Rapide was gewoon veel te duur voor ons land.

Maar los daarvan: kun jij je een Rapide goed voor de geest halen? De auto is van 2010 – 2020 in productie geweest. En zeg nu zelf: hoeveel merken spreken design wise meer tot de verbeelding dan Aston Martin? Jeremy Clarkson noemde Aston Martin ooit het coolste merk op aarde. Nu is er bij Jezza van objectiviteit zelden sprake, maar weinigen zullen het oneens zijn met de stelling dat het in elk gevaal één van de coolste merken op aarde is. Waarom is het met die Rapide dan toch niet gelukt?

Kijk nog eens even naar de onderstaande foto’s. Dit is toch een wagen die een beter lot verdient? Misschien niet de mooiste Aston Martin, maar absoluut een unieke. Een regelrechte head turner. Misschien moet Aston Martin het nog eens proberen, maar dan een segmentje lager. Een model dat echt een vuist kan maken tegen de Panamera, Quattroporte en in zekere zin ook de CLS en A7. Ik zou er best eentje kopen. Nou ja, een schaalmodel dan, met mijn beurs. Succes had er misschien kunnen komen met de elektrische Aston Martin Rapide E, maar die komt er naar verluidt toch niet.

Aston Martin Rapide Aston Martin Rapide Aston Martin Rapide Aston Martin Rapide interieur